Among Us‏ لعبة امونج اس تحميل + شرح طريقة اللعب

تحميل لعبة امونج اس اشهر العاب الالغاز فى الاندرويد


ما هى لعبة Among Us

هى لعبة من العاب الالغاز المجانية التى تعمل على منصة الاندرويد فالفكرة التى تميز لعبة امونج اس Among Us هى انك تشارك مجموعة من اللاعبين فى اصلاح السفينة الفضائية الخاصة بكم ولكن يوجد بين طاقم الفريق الذى يتكون من 4 الى 10 لاعبين واحد او اكثر من المجرمين والمخربين الذين يختارهم الكمبيوتر بأن يقومو بعمليات تخريب وقتل فى السفينه وهنا يأتى اللغز المثير الذى يحتاج الى حل حيث ان على اللاعبين الموجودين التصويت لاختيار المجرم من بينهم واذا اختار الاغلبية نفس اللاعب على انه المجرم سيتم طردة فى الهواء خارج السفينه .

شرح لعبة Among Us بالتفصيل

- فى البداية يمكنك لعب امونج اس مع اصدقائك او اون لاين مع لاعبين من مختلف انحاء العالم .
- عند اللعب اون لاين يوجد 3 اختيارات ( انشاء سيرفر او دخول احد السيرفرات العامة الموجوده او دخول سيرفر خاص بأستخدام الكود اللى بيكون مع صاحب السيرفر ) .
- فى حالة انشاء سيرفر تقدر تحدد اللغة اللى هيكتبها اللاعبين داخل اللعبة وتقدر تحدد عدد المجرمين سواء 1 او 2 او 3 مجرمين فى اللاعبين اللى هيدخلو السيرفر وكمان تقدر تحدد عدد اللاعبين بالكامل بداية من 4 لاعبين حتى 10 لاعبين ولكن كل ما يزيد عدد المجرمين كل ما يتحدد الحد الادنى للاعبين يعنى لو مجرم واحد هتقدر تبدأ ب 4 لاعبين لكن لو 3 مجرمين اقل عدد لاعبين تقدر تبدأ بيهم اللعبة هو 9 لاعبين .
- عند دخول اللعبة وبداية المهمة اذا كان لون اسمك احمر فهذا يعنى انك تقوم بدور المجرم لو كان اسمك باللون الابيض فكده انت من طقم الفريق العادى واللى مطلوب منهم انهم يصلحو السفينه ودا بأتمام كل المهمات وفى نفس الوقت مطلوب منهم يستخدمو الذكاء الخاص بهم والتركيز الشديد فى تحديد المجرمين اللى موجودين وسطهم .
- يوجد اكثر من طريقه بتسهل عليك تحديد المجرم واهمها هى مكان مشاهدة كاميرات المراقبة ودا تقدر تشوف 4 اماكن مختلفين داخل اللعبة اللى متركب عليهم كاميرات مراقبة ويوجد مكان اخر تقدر تحدد اماكن اللاعبين على خريطة المكان لكن بدون تحديد لون او اسم اللاعب ودى بتكون اصعب شويه فى تحديد مين القاتل وممكن تستخدمها فى اختيار الضحية اللى هتقتلها لو كنت بتقوم بدور اللاعب المجرم فى الفريق .
- ولو لاعب قتل لاعب تقدر تدوس على علامة مكبر الصوت اللى فى الشاشة عشان تنادى على باقى اللاعبين وتحدد اللاعب القاتل او تضغط على زر اجتماع الطوارئ لو متأكد من القاتل وشوفت احد اللاعبين يقوم بتخريب السفينة .

طرق القتل فى لعبة Among Us

- اذا كنت القاتل فى لعبة امونج اس يوجد طرق لعب مختلفه عن اللاعبين العاديين تقدر تفتح خريطة اللعبة وتشوف المهمات الخاصه باللاعب المجرم واللى تقدر تخرب بيها السفينه ومن ضمن هذه المهمات غلق الابواب الاتوماتيكية ودى ممكن تستخدمها لما تيجى تقتل لاعب لوحدة فى مكان معين تقفل علية الباب وتتسلل من الغرف المجاوره ليه من داخل البلعات وتقتلة من غير ما حد يشوفك من اللاعبين الاخرين او تقفل عليكم انتم الاتنين الباب وتقتلة .
- غلق الاوكسجين وساعتها هيحصل انذار فى اللعبة وخلال وقت معين لو متعرفش القاتل هيموت كل اللاعبين اللى فى السفينة .
- قبل ما تقوم بقتل حد اتأكد انك بعيد عن اماكن الكاميرات اللى هتكشفك للاعب اللى ممكن يكون بيراقب الكاميرات من غرفة المراقبة .

شرح اعدادات سيرفر Among Us

  • recommended settings : اعادة تعيين الاعدادات الى الاعدادات الافتراضية .
  • Emergency Meetings : لتفعيل او الغاء تفعيل زر اجتمال تصويت طارئ من اى عضو فى الفريق ( القيمة 0 الغاء التفعيل - القيمة 1 لتفعيل الزر )
  • Emergency Cooldown : هذا الوقت الفاصل بين طلب التصويت من نفس اللاعب .
  • Discussion Time : هذه المدة التى بعد الضغط على زر التصويت والتصويت نفسه وتعتبر مده للتشاور بين اللاعبين وبعضهم قبل اختيار احد المجرمين من بينهم .
  • Voting Time : الوقت المحدد للتصويت بالكامل .
  • Player Speed : سرعة اللاعبين داخل السيرفر .
  • crewmate vison : مستوى الرؤيا عند اللاعبين العاديين .
  • impostor vison : مستوى الرؤيا عند المجرمين داخل الفريق .
  • Kill Cooldown : المدة المحددة ليبدا اللاعب المجرم بالقتل فى طاقم الفريق .
  • Kill Distance : هذا خاص بالمسافة التى يمكن للقاتل قتل احد اللاعبن حيث يمكن تحديدها قريبه فلا يستطيع اللاعب قتل اى لاعب الا من مسافة قريبه او عادية وتكون المسافة متوسطة او طويلة فيمكن للقاتل ان يقتل اللاعب من مسافة بعيده .
  • باقى الاختيارات هى للمهمات وليست مهمة فى الوقت الحالى يمكن تركها كما هى .


مميزات لعبة امونج Us 
  • تتميز بأنها لعبة جماعية يمكنك اللعب مع اصدقائك الموجودين على شبكة الواى فاى المحلية من اختيار كلمه Local او اللعب اون لاين مع لاعبين من مختلف البلدان .
  • لعبة ذكاء بسيطة وقوتها تعتمد على فكرتها لا على التصميم او الجرافيك العالى .
  • شرح مفصل لطريقة اللعب داخل اللعبة .
  • يوجد طريقتين تحكم يمكنك اختيار الطريقة المناسبه لك وهما طريقة استخدام الـ joystick عصا التحكم او طريقة استخدام الـ touch التحريك باللمس .  


صور من داخل لعبة Among Us






معلومات عن اللعبةالوصف
تصنيف اللعبةالعاب ذكاء للاندرويد - تحميل العاب اندرويد - تحميل العاب تابلت
أصدار اللعبةنسخة مجانية - Free Beta
بيئة العملنظام اندرويد - android 
مطور اللعبةInnersloth LLC
متطلبات تشغيلاندرويد 4.4 اوالأحدث
حجم اللعبة70 ميجا
فئة عمريةمناسب لمن يبلغ 12 سنوات فما فوق



تحميل لعبة الذكاء Among Us من متجر جوجل بلاى

تحميل لعبة الذكاء Among Us من متجر جوجل بلاى